PDA

View Full Version : kaart lezen


dalton74
05-03-10, 09:31 AM
Ahoy,

Vraag ik zit nu in de missie om 200.000 te torpederen. Ik vaar nu al zo lang, dat mijn baard op de grond hangt. :cry:

Nu krijg je vaak berichten over waar een taskforce of convoy zit.
Bijv: 50 23’W, Lat 360 07’ N, Course SSE speed 5kts.

Nu heb ik geen bal verstand van kaart lezen. Is er iemand die mij dit kan uitleggen? Ik heb de map van shIII wel daar staan wel graden in.............
Misschien kan ik zo wat meer torpederen. Ik zoek me nu een ongeluk :wah:

alvast bedankt.

DarkFish
05-03-10, 10:12 AM
Ahoy,

Vraag ik zit nu in de missie om 200.000 te torpederen. Ik vaar nu al zo lang, dat mijn baard op de grond hangt. :cry:

Nu krijg je vaak berichten over waar een taskforce of convoy zit.
Bijv: 50 23’W, Lat 360 07’ N, Course SSE speed 5kts.

Nu heb ik geen bal verstand van kaart lezen. Is er iemand die mij dit kan uitleggen? Ik heb de map van shIII wel daar staan wel graden in.............
Misschien kan ik zo wat meer torpederen. Ik zoek me nu een ongeluk :wah:

alvast bedankt.Aan de randen van je kaart zie je de graden staan. Bijv.:
http://i23.photobucket.com/albums/b370/SabreHawk1/SH5Img2010-03-22_224752.jpg
De lengtegraad (Oost/West) staat aan de boven/onderkant, de breedtegraad (Noord/Zuid) staat links en rechts.
Als in de bovenstaande afbeelding de boodschap:Long 3 10'W, Lat 55 00' N, Course NW, speed 5kts
binnenkomt, trek je dus aan de bovenkant bij iets na het getal 3 een verticale lijn, en aan de rechterkant bij het getal 55 een horizontale lijn, en waar de lijnen elkaar kruisen bevind zich het konvooi. Dit is in dit geval ongeveer bij de rechterbovenhoek van het papiertje.
De koers in NW, dus het konvooi vaart naar linksboven.

dalton74
05-04-10, 03:15 AM
ik zal het ff testen vanavond. Wat is 10'W en 00' N hier doe je dus niks mee. Je tekening is denk ik alleen om de graden te laten zien onder en bovenaan? De lijnen zie ik niet die je hebt getrokken.

maar bedankt.

DarkFish
05-04-10, 06:15 AM
ik zal het ff testen vanavond. Wat is 10'W en 00' N hier doe je dus niks mee. Je tekening is denk ik alleen om de graden te laten zien onder en bovenaan? De lijnen zie ik niet die je hebt getrokken.

maar bedankt.In 3 10'W is de 3 het aantal graden en 10 het aantal minuten. 60 minuten is 1 graad, dus 3 10' betekent 3 1/6 graad, 32 30' betekent "32,5 graad" enz.

Ik heb geen lijnen getrokken, alleen in gedachten.
(bovendien is de screenshot die ik gebruikt heb gewoon eentje die ik met google heb gevonden, ik heb hem niet zelf gemaakt:O:)
Je ziet trouwens als je map contacts aan hebt staan de gemelde convooien al op de kaart verschijnen.

dalton74
05-04-10, 08:02 AM
In 3 10'W is de 3 het aantal graden en 10 het aantal minuten. 60 minuten is 1 graad, dus 3 10' betekent 3 1/6 graad, 32 30' betekent "32,5 graad" enz.

Ik heb geen lijnen getrokken, alleen in gedachten.
(bovendien is de screenshot die ik gebruikt heb gewoon eentje die ik met google heb gevonden, ik heb hem niet zelf gemaakt:O:)
Je ziet trouwens als je map contacts aan hebt staan de gemelde convooien al op de kaart verschijnen.

Ok, ik heb map contacts aanstaan, want ik zie ook de rode vierkantjes voorbij komen. Dus dit is het zelfde als de message onderin. Ik zal het ff vergelijken............
Meestal zijn deze vakjes erg ver weg, en mag ik bijna wel een vliegtuig hebben ipv een U-boat :rotfl2:

DarkFish
05-04-10, 01:32 PM
Meestal zijn deze vakjes erg ver weg, en mag ik bijna wel een vliegtuig hebben ipv een U-boat :rotfl2:dit zijn de dingen waar ik het over heb:DL